Wandelen is gezond

Wandelen is gezond, of je nu een boswandeling maakt door een mooi natuurgebied of een heuse wandeltocht van een paar dagen gaat maken. Als je wandelt gebruik je natuurlijk je spieren, maar als je deze weinig gebruikt worden ze zwakker. Door dagelijks minimaal een half uurtje te wandelen houd je je spieren in conditie. Wandelen is niet alleen goed voor je spieren, maar ook goed voor je geest. Als je lekker aan het wandelen bent geeft dat ontspanning. En ontspanning heeft weer een positieve uitwerking op je lichaam. Wanneer je met een tempo van 5 tot 6 kilometer per uur loopt verbruik je ongeveer 300 calorieën.

Eigenlijk kan je zonder veel problemen overal wel een half uurtje wandelen. Tijdens je lunch op het werk, in de avond na het eten. Hiervoor heb je niet eens een speciale uitrusting voor nodig. Ga gewoon en je zal merken dat het je een goed gevoel geeft. 

Wandeluitrusting

Ga je zomaar een blokje om dan heb je natuurlijk niet echt een uitrusting nodig, maar ga je een paar uur, of zelfs een paar dagen weg dan is het wel handig om goed voorbereid op pad te gaan.

Behalve een paar goede wandelschoenen heb je natuurlijk ook nog een aantal andere zaken nodig om goed voorbereid te gaan wandelen. Ook hier is het natuurlijk verstandig om te kijken hoe lang je gaat wandelen en in welke omgeving. In een goede basisuitrusting om te beginnen met wandelen zitten in ieder geval de volgende zaken:

  • Wandelschoenen
  • Wandelkleding
  • Rugzak of heuptas
  • Wandel GPS
  • Drinkfles
  • Lunchbox
  • EHBO setje
  • Telefoon

Met bovenstaande lijst heb je een goed begin om te kunnen starten met wandelen en ook nog eens goed voorbereid van start te gaan.

Wandelroutes

Je hebt besloten om te gaan wandelen, goed zo. Een aantal jaar geleden had ik ook dat besluit genomen. We hebben gelukkig hier in de buurt een ontzettend mooie omgeving, de Maashorst. Ik vol goede moed het bos en en eigenlijk stond ik binnen 10 minuten weer bij de auto. Ik was niet echt op zoek gegaan naar wandelroutes of andere mogelijkheden die er zijn. Eenmaal terug thuis ging op op zoek wat er zoal in de omgeving te doen was en stuite ik op Geocaching. Dit gaf mij een doel om te gaan wandelen! En het is nog super leuk ook. 

Lees mijn blog maar eens om te bekijken wat we zoal allemaal mee maken. 

Natuurlijk is Geocaching niet voor iedereen weggelegd en zijn er voldoende sites te vinden die hele mooie wandelroutes aanbieden. Onthoud het volgende, kies iets uit waarvan jij gelukkig wordt, probeer gewoon een aantal routes en mogelijkheden uit. Ik weet zeker dat je iets vindt wat ook voor jou gaat werken. 

Er zijn natuurlijk niet alleen wandelroutes in Nederland, maar je kunt overal ter wereld kan wandelen. Er zijn routes voor beginners en voor gevorderden. Denk hierbij aan voorbeeld wandelroutes over meerdere dagen in de de Franse bergen. 

Wandelapp

Vandaag de dag heeft iedereen een mobiele telefoon met een internet verbinding. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er voldoende apps zijn waarmee je routes kunt lopen. De meeste apps laten je een overzichtskaart zien van het wandelgebied. Op deze kaart staat de route uitgestippeld en de positie waar jij je op dat moment bevindt. Meestal is deze positie aangeven met een pijltje. Dit pijltje verplaatst zich op de kaart als je gaat lopen. Op deze manier weet je precies waar je je op dat moment bevindt. Het aanbod aan apps is enorm en iedere app heeft weer zijn eigen voor en nadelen. Hou er wel rekening mee dat indien je een app gebruikt de batterij van je telefoon sneller leeg zal gaan, omdat het scherm altijd aan staat en de GPS continue gebruikt wordt. Omdat het bij een telefoon bijna niet meer mogelijk is om de batterij te wisselen is het aan te raden om een powerbank mee te nemen. Op deze manier ben je altijd zeker van genoeg stroom voor de telefoon om de hele dag te wandelen. 

Wandelclub

Heb je nu geen zin om in je eentje te lopen dan zijn er ook diverse wandelclubs die zowel landelijk opereren of regiogebonden zijn. Hoe dan ook, er zit er altijd wel een in de buurt!

De meeste wandelclub wandelen op zondag en dan wandel je ongeveer tussen de 15 en 30 kilometer op een dag. 

Er is zelfs een Koninklijke wandel bond in Nederland. De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) staat voor wandelen in Nederland in al zijn verschijningsvormen. Bij de KWBN staat de wandelaar in het middelpunt. De bond organiseert evenementen en training. Zorgt voor begeleiding, heeft informatie over paden, routes en reizen. Iedereen in Nederland kan gebruik maken van de informatie op de site van de KWBN. Maar als je lid bent van de KWBN profiteer je van extra voordelen. Je kunt zowel individueel lid als via een wandelvereniging lid worden van KWBN.

Wandel tips

Ook met alleen wandelen dien je met een aantal zaken rekening te houden. Natuurlijk kun je de deur achter je dichttrekken en gaan. Toch komt er wel iets meer bij kijken als je iets langer gaat wandelen dan alleen de route naar de supermarkt. Met een paar handige tips blijf je gezond en fit, zowel lichamelijk als geestelijk. 

Zoals ik in het begin al zei; wandelen houd je gezond en fit. Een aantal tips die je direct kunt gebruiken:

  • Gewoon beginnen, er zijn geen openingstijden.
  • Begin rustig; Zorg voor een geleidelijke opbouw in afstand en tempo om blessures te voorkomen
  • Neem voldoende rust; Neem voldoende rust na een wandeling. Luister naar je lichaam.
  • Variatie; Wees creatief in je routes, of zoek iedere keer andere wandelroutes. 
  • Stel een doel; Wat zou je graag als doel zien: is dat voor jou de Nijmeegse Vierdaagse, of de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela?

Heb jij ook nog tips die ik hier niet genoemd heb? Laat het me dan hieronder in de reacties weten en ik zal ze toevoegen.
Natuurlijk is iedere reactie welkom, schroom je niet.