Een goed ontbijt leidt je door de eerste kilometers van je wandeling, maar op een gegeven moment zul je bij moeten tanken. Stoppen voor een lunch is niet altijd praktisch, dus een goede energiereep is een handige manier om honger te voorkomen en je een energieboost te geven. Sommige van deze repen zijn echter niet veel beter dan snoep.

Maakt het uit welke je koopt? Het blijkt dat een beetje voedingskennis je kan helpen een gezondere keuze te maken. We hebben enkele van de beste energierepen voor wandelen beoordeeld. Stop er een paar in je rugzak en geniet van de energieboost wanneer je die het meest nodig hebt.

In het kort:

  • Plenny Bar V2.0 – beste overall voor smaak en ingrediënten
  • ClifBar – al jaren favoriet bij wandelaars!
  • Nakd Bar –  fruit- en notenrepen voor een zoete boost

Pleny Bar v2.0

Plenny Bar
Nu met €10 korting (klik op de button)

Deze maaltijdreep hebben we standaard in huis. Makkelijk mee te nemen als we in een keer besluiten te gaan wandelen. De reep geeft voldoende vulling om er langere tijd op te kunnen teren. Niet alleen dat, maar de Plenny Bar heeft 20 gram eiwit en 400 calorieën per reep, dus het kan effectief een hele maaltijd vervangen. Het is een vrij grote reep maar past makkelijk in elke tas of rugzak.

De plantaardige ingrediënten bestaan ​​uit een fijne mix van haver, sojameel, gemalen gouden lijnzaad, raapzaadolie en 26 essentiële vitaminen en mineralen. Sinds kort hebben ze ook chocoladesmaak in het assortiment.

  • Een complete maaltijd
  • Goede smaak
  • Rijk aan eiwitten, Omega-3, 6, 9

Clif Bar

Voor de prijs bieden deze beproefde repen een uitstekende waarde.
Je krijgt een heerlijk smakende reep gemaakt van voornamelijk biologische ingrediënten. De voedingsinformatie weerspiegelt een goede balans tussen vet, koolhydraten en eiwitten.

De taaie, vochtige consistentie is geweldig. Clif Bars bestaan al zolang ik aan het wandelen ben en hebben de tand des tijds doorstaan! Er zijn tal van smaken om uit te kiezen. Ideaal voor wielrennen, hardlopen, triathlon of mtb.

  • geweldige smaken om uit te kiezen
  • De meeste ingrediënten zijn biologisch
  • Vochtige, taaie consistentie

Nakd Bar

Deze energierepen om te wandelen hebben een van de kortste lijst met ingrediënten die ik heb gezien. Ze hebben een tros aan fruit en noten genomen, ze fijngestampt en tot een reep gevormd. Ik ben er dol op – ze waren een belangrijk onderdeel van mijn laatste geocache routes, gaven me een goede boost en waren gemakkelijk te eten. Ze zijn een geweldige optie als je de voorkeur geeft aan tarwe, zuivel en glutenvrij. Ze zijn echter wat aan de kleine kant, dus je zult er waarschijnlijk twee tegelijk eten.
  • Niet overdreven zoet
  • 100% natuurlijke ingrediënten
  • Smaakt goed

Waarom een energiereep eten tijdens het wandelen?

Een energiereep is een handig en effectief middel om de suikerspiegel (glucose) in je bloedbaan te verhogen. In het ideale geval wil je energierijk, echt voedsel eten, maar een energiereep kan een handige optie zijn tijdens het wandelen. 

Glycemische index

De ‘glycemische index’ verwijst naar hoe snel een suikerbron (koolhydraten) het suikerniveau in uw lichaam verhoogt. Eenvoudige suikers pompen je bloedsuikerspiegel snel op. Je lichaam maakt vervolgens voldoende insuline aan om deze suikerstijging weer terug te brengen naar het normale niveau. Meestal zien we dat er net iets teveel insuline aangemaakt is waardoor er slaperigheid en hongerverschijnselen optreden.

Het beste “rugzakvoedsel” bevat een laag gehalte aan glycemische suiker. Deze verhogen je bloedsuikerspiegel geleidelijk en houden deze niveaus gedurende langere tijd aan zonder je insulinegehalte te verhogen.

Wanneer moet ik mijn energiereep eten?

Een goede wandelsnack geeft je een gestage en aanhoudende verhoging van je bloedsuikerspiegel en het duurt even om te verteren.

Dit betekent dat je het een uur of twee moet eten voordat je denkt dat je die extra boost nodig hebt. Houd er rekening mee dat als je een echte ‘boost’ wilt, je waarschijnlijk iets wilt met cafeïne erin. Wat ik het beste vind, is eten voordat ik honger heb. 

Proteine reep vs energiereep – Wat is het verschil?

Proteine of eiwitten vormen de bouwstenen die worden gebruikt voor spierherstel. Als je wilt dat je spieren herstellen na een lange dag op pad, heb je wat eiwitten nodig.

Een proteine reep zal waarschijnlijk wat zoetstof en koolhydraten bevatten, maar zal vooral een groot eiwitgehalte hebben. Het geeft je mogelijk niet de aanhoudende suikerniveaus die je nodig hebt voor uithoudingsactiviteiten.

Energierepen zijn voor gebruik voor en tijdens je activiteiten. Hun functie is om het glucosegehalte te verhogen, zodat je lichaam brandstof heeft om je spieren van voeding te voorzien en mogelijk niet hoog genoeg is in het aantal gram eiwit om voor spierherstel te zorgen.

Maak jij zelf ook gebruik van een energie- of maaltijdreep? Ik ben benieuwd welke jij gebruikt en hoe deze smaken. laat het hieronder in de reacties weten.