HIKING: WAT IS HET EN HOE WERKT HET?

Hiking, wat ook wel hiken genoemd wordt, heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Steeds meer avontuurlijke vakantiegangers trekken de bergen in voor een mooie tocht door de vallei of over de hoogvlakten. Wat houdt hiking precies in? Waarop moet je letten, wanneer je deze sport wilt beoefenen? In de basis kan iedereen aan hiking beginnen. Een goede voorbereiding is hierbij echter cruciaal. Niet alleen minimaliseer je op deze wijze het risico op ongelukken onderweg. Ook blessures kunnen voorkomen worden door je goed voor te bereiden op een tocht!

Een vergelijking tussen hiking en wandelen 

Soms wordt gesteld dat hiking een hip woord is voor wandelen. Dit is echter niet correct! Hoewel wandelen de basis vormt van hiking, gaat deze sport vaak net iets verder. Zo worden er bij hiking avontuurlijke routes gevolgd in de ongerepte natuur, waarbij in veel gevallen hoogteverschillen moeten worden overbrugd. Daar waar wandelaars doorgaans op goed begaanbare paden blijven lopen.In de basis spreken we van een hike, wanneer er geklommen en gedaald wordt tijdens de route. Dit hoeft niet per definitie buiten de wandelpaden om te zijn, maar is vaak wel het geval. Het is om deze reden verstandig om voor vertrek uit te zoeken wat je onderweg tegen zal komen. Zo kun je hier de juiste hulpmiddelen voor meenemen.

Meerdaagse hikes worden steeds populairder 

Een hike heeft geen vaste afstand. Bij de ene tocht loop je een paar uur door de bergen. In andere gevallen gaat het om een tocht die een volledige dag duurt. Steeds populairder worden de hikes van meerdere dagen. Onder meer de Inca Trail in Peru en bijvoorbeeld de Laugavegur Trail in IJsland zijn de laatste tijd door een groot aantal avonturiers afgelegd. Bij dergelijke tochten is het belangrijk om vooraf goed en in verschillende omstandigheden te trainen. De omstandigheden waarmee je tijdens een dergelijke tocht te maken krijgt kunnen niet worden vergeleken met de parcours die je in Nederland of bijvoorbeeld België tegenkomt. 

Welke spullen heb je nodig bij hiking 

Het is van de hike afhankelijk, welke spullen je mee dient te nemen. Zorg in ieder geval voor voldoende drinken onderweg! Het voorkomt uitputting en uitdroging tijdens een warme zomerdag. Een drinkfles die het water of andere dranken koel houdt is hierbij aan te raden. Vaak kom je bij buitenlandse hikes natuurlijke waterbronnen tegen onderweg, die je de mogelijkheid bieden om je waterfles bij te vullen. In de basis spelen drie factoren een belangrijke rol: het terrein waarop gelopen wordt, de duur van de wandeling en de weersomstandigheden.  

Wandelstok en stevige bergschoenen

Om op ieder terrein uit de voeten te kunnen tijdens een hike in de bergen, zijn stevige wandelschoenen en een wandelstok onmisbaar. Houd er rekening mee, dat een wandelstok afwijkt van de sticks die gebruikt worden bij Nordic Walking. Zeker voor lange tochten waarbij regelmatig geklommen en gedaald moet worden zijn de Nordic Walking stokken niet geschikt. Deze stokken worden veelal gebruikt bij korte wandelingen, waarbij op een hoog tempo over een effen terrein gelopen wordt. Stevige wandelschoenen bieden stabiliteit aan je voetbed en enkels. Daarbij beschikken ze over een profiel aan de onderzijde die voorkomt dat je makkelijk uitglijdt op een oneffen terrein. 

Tip: zorg dat je de wandelschoenen voor vertrek meerdere dagen ingelopen hebt. Nog beter is het om alvast een aantal wandeltochten in je omgeving te maken met de wandelschoenen. Het verkleint de kans op blaren en andere irritaties aanzienlijk tijdens het hiken.

Zorg voor luchtige kleding en een warm vest 

In de bergen kunnen de weersomstandigheden snel wijzigen. Het is daarom verstandig om luchtige kleding aan te trekken en dit te combineren met een warm vest. Een vest kun je vaak aan je rugzak knopen, zodat je deze niet steeds vast hoeft te houden. Ook een pet is aan te raden! De pet beschermt je hoofd tegen de felle zon in de zomermaanden. Daarbij kan het enige bescherming bieden tegen takken waar je tijdens de hike mogelijk onderdoor moet kruipen. Draag nooit een spijkerbroek tijdens hiking. Spijkerbroeken worden gemaakt van katoen, wat vocht absorbeert. Het maakt dat je het onderweg koud kunt krijgen als de wind opsteekt en je broek zweet of hemelwater geabsorbeerd heeft.  

Neem voldoende eten en drinken mee

Zeker wanneer je verwacht meerdere uren te gaan hiken, is het belangrijk om voor voldoende eten en drinken te zorgen. Onderweg zal je maar weinig plekken tegenkomen waar je iets kunt kopen. Zoals reeds benoemd werd, zal je hier en daar wel een natuurlijke waterbron treffen om je drinkfles bij te vullen met koud water. 
Hiken Huisje

Tips voor tijdens het hiken 

Zoals meermaals in dit artikel benoemd werd, is het belangrijk om je goed voor te bereiden op een hike. Probeer vooraf uit te zoeken op welk terrein gelopen wordt, op welk moment het donker begint te worden in het berggebied, welke weersomstandigheden je kunt verwachten, enzovoorts. Op deze manier kun je alleen die spullen meenemen, die je onderweg ook echt nodig zal hebben! Het is onverstandig om te veel spullen mee te nemen. Dit maakt een hike onnodig zwaar. Daarbij kan de zware bepakking na verloop van tijd beginnen te irriteren.

Leg een hike samen met iemand anders af 

Zeker wanneer je voor het eerst aan hiking doet, is het slim om samen met iemand anders op pad te gaan. Mocht je onderweg voor uitdagingen komen te staan, dan kunnen jullie elkaar helpen. Daarbij kan iemand hulp inroepen op het moment dat je uitglijdt, je verstapt of om een andere reden niet meer door kunt gaan met de hike. Ga je toch alleen op pad? Zorg er in dat geval voor dat mensen uit je omgeving weten welke hike je aflegt en wanneer je terug verwacht te zijn. Mocht je niet tijdig arriveren, dan kunnen zij hulp inschakelen.

Neem een GPS-systeem mee onderweg

Doordat hiking vaak in de ongerepte natuur en buiten de reguliere wandelpaden wordt gedaan, zou je kunnen verdwalen. Het is om deze reden sterk aan te raden om een GPS-systeem mee te nemen onderweg. Houd er rekening mee dat je mobiele telefoon uit kan vallen en wellicht niet overal even nauwkeurig werkt. Er zijn speciale GPS-systemen voor wandelaars beschikbaar, die de uitkomst bieden. Je kunt een route doorgaans vooraf in het GPS-systeem laden!