Tijdens een mooie fietstocht door het bos of over het strand, wil je verzekerd zijn van enig comfort. De bandenspanning speelt hierbij een belangrijke rol! Des te harder de banden opgepompt zijn, des te meer zal je oneffenheden voelen. Tegelijkertijd zorgt een lage bandenspanning voor meer rolweerstand. De band deukt op het laagste punt immers in. Hierdoor loopt de band voor een groter deel over de ondergrond. Je ziet het verschil goed bij het vergelijken van een mountainbike en een racefiets! Doordat de band van een racefiets veel smaller is, zal de rolweerstand veel kleiner zijn dan bij een MTB. Hoeveel bar in je mountainbike banden pompen is verstandig? In dit artikel lees je hier meer over.

Factoren die invloed hebben op de juiste bandendruk

Verschillende factoren bepalen wat de juiste bandendruk is voor een mountainbike. Een van de factoren die hierbij meespeelt is de techniek die je hebt. Ben je nog onervaren in het rijden op een mountainbike? In dat geval is het verstandig om de banden wat harder op te pompen. Bij een verminderde techniek volstaat ook een lagere bandenspanning. Onderstaand vind je het overzicht van de belangrijkste factoren bij het bepalen van hoeveel bar er in de mountainbike banden moeten.

  • Ondergrond
  • Volume
  • Gewicht
  • Velgen

Invloed ondergrond op juiste bandendruk

Wanneer je op een zanderig parcours rijdt, is het verstandig om de druk te verlagen. Een hoge bandenspanning wordt aangeraden op een parcours met een groot aantal stenen en boomwortels. De hoge bandenspanning is hierbij belangrijk om bijvoorbeeld stootlekken in je banden tegen te kunnen gaan. Ook kan er schade ontstaan aan de velg als de bandenspanning niet correct is op een dergelijk parcours.

Volume van de mountainbike banden

Ook het volume van de mountainbike banden heeft invloed op het bepalen van de juiste bandendruk. Wanneer je een relatief brede band hebt, zal 2 bar aan luchtdruk harder aanvoelen dan 2 bar in een smalle band.

Juiste bandenspanning bij je gewicht

Een derde factor is je eigen gewicht. Wanneer je licht van gewicht bent, volstaat een lagere bandenspanning. Iemand die wat zwaarder is, moet zodoende meer lucht in de banden pompen. Ter illustratie, bij een gelijke band van 26×2.0-2.2 moet de bandenspanning voor iemand van 45 kilogram 1.85 bar zijn en die van een fietser met een gewicht van 85 kilogram 2.50 bar.

Verschil in velgen van de mountainbike banden

Tot slot speelt ook de breedte van de velg mee. Bredere velgen hebben over het algemeen minder lucht nodig, dan wanneer de velg vrij smal is. Dit valt te verklaren door het feit, dat de luchtdruk de band met een brede velg over een groter oppervlak moet ondersteunen.

Herkennen van een te lage bandenspanning

Het vinden van de juiste bandendruk heeft vaak ook te maken met het gevoel wat de fiets je geeft. Ervaar je bijvoorbeeld te weinig grip in de bochten op een parcours? In dat geval kan het slim zijn om de bandenspanning in de voorband te verlagen met 0.1 tot 0.3 bar. Evenals dat een bepaalde bandenspanning op een vlak terrein een heel ander gevoel zal geven, dan wanneer je met diezelfde bandendruk op een harde ondergrond rijdt. Ook hierbij geldt dat het vaak loont om te ervaren wat voor jou de juiste bandendruk is. Hoeveel bar er in je mountainbike banden moet valt dus niet altijd te beantwoorden.

Bandenspanningsmeter gebruiken

Wil je weten welke druk er op dit moment op de band staat? Een bandenspanningsmeter kan je hier meer over vertellen. Onder meer de Schwalbe Airmax is een fijn hulpmiddel voor het bepalen van de juiste bandendruk. Er zijn ook vergelijkbare modellen voor het meten van de bandendruk. Je kunt dit hulpmiddel eenvoudig op het ventiel van de mountainbike banden zetten. Druk op de knop en laat de bandenspanningsmeter zijn werk doen. Vaak zie je binnen een paar seconden welke druk er op de band staat! Op basis van de in dit artikel besproken factoren kun je bepalen of er lucht aan de band moet worden toegevoegd, of dat deze de juiste bandendruk hebben.