Hoeveel moet je wandelen om af te vallen?

Wandelen is een goede manier om af te vallen. Het is een gezonde manier om je lichaam in beweging te krijgen en het helpt je om calorieën te verbranden.

Om af te vallen, moet je meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Als je bijvoorbeeld 1.500 calorieën per dag binnenkrijgt, moet je 500 calorieën extra verbranden om een halve kilo per week af te vallen.

Gezond voedingspatroon en wandelen combineren

Wandelen om af te vallen heeft pas effect, wanneer je meer calorieën verbruikt dan je binnenkrijgt. Kies je voor een streng dieet, of zoek je naar koolhydraatarme gerechten? Dat laatste is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Bij een koolhydraatarm dieet neem je nog steeds je vaste maaltijden en combineer je dit met tussendoortjes. Neem echter geen Mars of Snickers, maar kies voor een banaan of bijvoorbeeld een appel. Ook een smoothie of gezonde shake kan een geschikt tussendoortje zijn!

Hoeveel calorieën je iedere dag binnen zou moeten krijgen om voldoende energie te hebben, vind je online. Dit hangt af van je leeftijd, je werk, enzovoorts. 

Calorieën verbranden tijdens het afvallen

Waar je voor een voedingsschema kiest om af te vallen, is het ook verstandig om een trainingsschema voor je wandelingen aan te houden. In het bijzonder, wanneer je voornemens bent om langere stukken te lopen. Je lichaam moet wennen aan de voortdurende klappen die het tijdens het wandelen krijgt te verwerken. Daarbij kan een trainingsschema motiverend werken.

Start met een kwartiertje lopen, om dit langzaam uit te bouwen naar een half uur. Zorg er niet alleen voor dat je wandeling steeds wat langer wordt, maar doe dit ook een paar keer per week! Eens per week wandelen is vaak niet voldoende om af te vallen.

hoeveel wandelen om af te vallen

Hoeveel moet je wandelen om af te vallen? Dit is een lastig te beantwoorden vraag, daar dit per persoon verschilt. Loop je bijvoorbeeld op een oneffen ondergrond of in een heuvelachtig gebied, dan verbruik je meer calorieën dan op een vlak en egaal terrein.

Wandelen is bovenal in iedere situatie een geschikte manier om af te vallen. Iemand die 60 kilogram zwaar is en op een tempo van 6 km/u wandelt, zal ongeveer 300 kcal verbruiken per uur. Kies je voor een lagere snelheid, dan verbruik je iets minder calorieën.

Zorg voor de juiste kleding bij het wandelen

Wanneer je wilt afvallen door te wandelen, is het belangrijk om de juiste outfit te gebruiken. Zeker bij langere tochten van meer een half uur, is het verstandig om voor goede wandelschoenen te kiezen. De wandelschoenen bieden ondersteuning aan je enkels en hak, waarmee de kans op blessures afneemt.

Er is niets vervelender, dan snel moeten stoppen met wandelen door een overbelasting van bepaalde spieren. Naast de juiste wandelschoenen is het belangrijk om luchtige kleding te dragen tijdens je tocht. Op deze manier maak je het je lichaam makkelijker om zweet af te voeren. Daarbij blijf je in de zomer koel, wanneer je luchtige kleding draagt.

Maak gebruik van een wandelstok

Het kan interessant zijn om stokken te gebruiken voor nordic walking. Bij nordic walking gebruik je meer calorieën, dan bij wandelen. Houd er rekening mee, dat voor nordic walking andere stokken gebruikt worden dan bij het wandelen. Bij nordic walking gebruikt een persoon van circa 60 kilogram zo’n 480 kcal per uur. Daar waar diezelfde persoon bij een wandeling op een snelheid van 6 km/h 300 kcal per uur verbruikt! Nordic walking zorgt dus voor een verbruik dat circa 1.5 keer hoger ligt dan bij een normale wandeling.

Tips voor meer effectief wandelen

  • Wandel in een stevig tempo.
  • Wandel op heuvelachtig terrein.
  • Wandel met een rugzak of gewichten.

Conclusie

Wandelen is een goede manier om af te vallen. Om een halve kilo per week af te vallen, moet je ongeveer 1 uur per dag stevig wandelen. Probeer daarom minimaal 3 keer per week een wandeling van 30 minuten te maken.

bron: voedingscentrum

patrick-heijmans

Al 15 jaar outdoor actief met onder andere Geocaching. Alle mooie verhalen en routes ga ik delen op OutdoorOnly. Maar ook leuke en handige tips (met foto's) komen erbij. Zo nu en dan zal ik ook via mijn local guide profiel dingen delen. Mijn Geocaching naam is Aventurijn.

Een reactie op "Hoeveel moet je wandelen om af te vallen?"

  1. Arie Arie schreef:

    Bedankt,voor de tips. Ik ga ze eens proberen. De wandelstokken lijken me een goed idee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *