klimmen

Alles wat je moet weten over klimsport

Als er één sport is die stoer, onvoorspelbaar, intensief en veelzijdig is, dan is het de klimsport wel. Er lijken geen limieten aan deze sport te zitten. Van klimhal tot bergen, alles is te beklimmen en je kunt steeds naar een groter doel toewerken. Een echte uitdagende sport dus, die in 2020 onderdeel zal zijn van de Olympische Spelen in Tokio. Voordat je als beginnende klimmer daadwerkelijk op de top van een berg staat, moet je zorgen voor veel oefening een goede voorbereiding. In dit artikel lees je alles over welke klimuitrusting je nodig hebt, waar en hoe je het beste kunt oefenen en krijg je tips die je goed van pas zullen komen als beginnende klimmer.

Wat is klimmen precies

Voordat we to the point komen, is het goed om te kijken naar welke soorten klimsporten er zijn. Er bestaan namelijk veel varianten. Allereerst is er een onderscheid in indoor en outdoor klimmen. Het indoor klimmen is een wedstrijdsport en is onderverdeeld in drie categorieën. De eerste is Route Klimmen. Dit gebeurt in Nederland in klimhallen waarbij je met een touw en zekering een route op een klimmuur tot 20 meter hoog kunt beklimmen. Techniek, kracht, en inzicht zijn hierbij belangrijk. De tweede categorie is Boulderen. Dit is een stuk explosiever dan Route Klimmen. Je beklimt hierbij wanden van 4.5 meter, waarbij geen standaard route is en ook geen zekering. De derde is Speed. Hierbij is het de bedoeling dat je een 15 meter hoge wand zo snel mogelijk beklimt. Klimmen in de buitenlucht is nog veel diverser. Naast eerder genoemde categorieën, heb je bij het beklimmen van rotsen bijvoorbeeld artificieel klimmen. Hierbij zitten zekeringen in de vorm van boorhaken in de rots geklemd. Ze worden om de twee tot vier meter geplaatst en houden de val betrouwbaar. Ook heb je Single Pitch en Multipitch, waarbij je routes van één of meerdere touwen volgt, en Deep Water Soloing, wat het beklimmen van een steile rotswand is boven zee, zonder touw.

Wat voor klimuitrusting heb je nodig

Afhankelijk van binnen of buiten klimmen heb je een andere soort klimuitrusting nodig. Wanneer je vooral klimt op klimwanden in hallen, dan heb je genoeg aan comfortabel zittende kleding waar je makkelijk in kan bewegen. Ook heb je magnesiumpoeder, zodat je halverwege geen zweethanden krijgt en meer grip hebt, en klimschoenen nodig. Deze speciale schoentjes heb je in verschillende vormen, afhankelijk van welke manier van klimmen je beoefent. De bovenkant van deze schoenen zijn van leer en de rubberen zool is vaak soepel of juist stug. Vooral als je een beginnende klimmer bent, is de stugge zool een aanrader. Deze geeft je extra steun. De soepele zolen worden gebruikt door ervaren klimmers die hun spieren in hun voeten al genoeg hebben getraind om de druk op te vangen. Ook is er een verschil in hoe strak de schoenen moeten zitten. Een nauwsluitende schoen is handig bij korte routes. Ze zorgen voor stevigheid en je kunt ze snel weer uit doen. Wanneer je langere routes klimt zijn iets ruimere schoenen comfortabeler. Wanneer je buiten klimt, heb je ook een valmat nodig en een borstel, zodat je de grepen kunt schoonmaken. Ook onder andere een klimgordel en zekeringsapparaat mogen niet ontbreken.

Oefenen in Nederland

Om te beginnen met klimmen moet je natuurlijk veel oefenen. Dat kan in verschillende Nederlandse klimhallen, waar je klimwanden hebt tot wel 20 meter hoog in verschillende moeilijkheidsgraden. Deze zijn aangegeven met blokjes in verschillende kleuren en hebben een cijfer. De moeilijkheid ligt aan de lengte, de hellingshoek en de afstand en grootte tussen en van de blokjes. Bekende Nederlandse klimhallen in de omgeving van Amsterdam zijn Klimmuur Centraal en Klimmuur Alkmaar. In de omgeving van Rotterdam kun je bijvoorbeeld naar Sportcentrum Pentagon of naar Klimhal Ayers rock. Verder heeft bijna iedere stad in de directe omgeving een klimmuur. Onderdeel van een klimtraining is dat je leert hoe de zekering en het touw precies werken. Er zijn basistrainingen voor de beginnende klimmer en gevorderde trainingen voor als je al wat verder bent. Ook in de natuur zijn er genoeg mogelijkheden om te oefenen. Er bestaan klimgebieden met bijvoorbeeld 20 meter hoge rotsen. De trainingen gaan niet alleen over het toepassen van het materiaal, maar ook om de technische, mentale en tactische aspecten van de sport.

Tips voor klimmen voor beginners

Nu nog een aantal handige tips voor wanneer je net begint met het ontdekken van deze sport.

Wanneer je net begint zul je merken dat het klimmen op zich al een flinke training is. Een aantal keren naar de Klimhal is genoeg om het materiaal te leren kennen en de basis onder de knie te krijgen. Je moet er niet van opkijken als je tijdens je trainingen merkt dat er niet echt één standaard manier is van trainen. Klimmen is namelijk altijd anders en gaat niet uit van een standaard beweging zoals bij bijvoorbeeld banen zwemmen. Geen enkele greep of stap is hetzelfde, net als dat geen enkele rots gelijk is. Je zult moeten leren anticiperen op situaties die je tegenkomt en kunt dus geen bewegingen repeteren. Hoe meer je klimt, des te meer inzichten je zult krijgen voor verschillende situaties.

Wat je natuurlijk wel echt kunt trainen is de kracht van je lichaam. Het is daarom slim om naast de klimsport extra spieroefeningen te doen. Zo ben je extra fit en kost het klimmen zelf je minder inspanning en zul je ook minder last hebben van verzuring van de spieren. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen voor de enkels, knieën en kuiten.