De Oostenrijkse Alpen trotseren of bewandel je het Pieterpad in Nederland? Een ding is zeker: je gaat op wandelvakantie. Een vakantie vol met mooie uitzichten, prachtige natuur en veel kilometers voor de boeg. Het is dan ook niet te vergelijken met een zonvakantie aan de Costa del Sol. Nee, bij een wandelvakantie is een goede voorbereiding een vereiste. Met de 4 tips uit dit artikel bereid je jezelf goed voor op je volgende wandelvakantie.

Zorg alvast voor een paar kilometers in de benen

Zoals de inleiding al vertelde, een wandelvakantie is heel anders dan een vakantie aan de Costa del Sol. Een wandelvakantie vraagt om een goede voorbereiding, ook op conditioneel gebied. Wanneer je ongetraind afstanden van 20 kilometer of meer per dag gaat wandelen, zeker als je naar de bergen gaat, wordt het een hele taaie vakantie. Zorg ervoor dat je voorafgaand aan je vakantie al wat kilometers maakt ter voorbereiding. Dit hoeven geen afstanden van 20 km te zijn, maar begin rustig en bouw het steeds meer op. Zeg nu eerlijk, een heerlijke strandwandeling is toch nooit verkeerd?

Aan je materiaal mag het niet liggen

Blaren, blessures en verraderlijk weer liggen allemaal op de loer bij een wandelvakantie. Maar wanneer jij je hier goed op voorbereid, kun je alles aan. Wat voor uitrusting is er allemaal nodig als je op wandelvakantie gaat? Het belangrijkste: goede wandelschoenen. Of je nu de bergen in gaat of op vlakke paden gaat lopen; goede wandelschoenen zijn onmisbaar. Het voorkomt nare blessures die je vakantie kunnen verpesten. Draag ook goede wandelsokken tegen vervelende blaren. Heb je vaak last van je kuiten of schenen? Kies dan voor goede compressie sokken

Verder is het belangrijk om goede kleding te dragen. Kies hierbij voor laagjes. Zo ben je beschermd tegen de kou, maar kun je je ook aanpassen als het warmer wordt. Een windjack, trui en zonnebril mogen ook niet ontbreken. Zorg voor een goed gevulde tas zodat je op alle situaties bent voorbereid.

Eet voldoende en drink genoeg

Tijdens een wandelvakantie ben je je (vanzelfsprekend) veel aan het inspannen. Wanneer je veel beweegt, verbrandt je lichaam ook meer. Zorg ervoor dat je je inwendige motor wel blijft voeden, anders heb je straks geen energie meer voor de laatste paar kilometers. Zorg dat je tas goed gevuld is met broodjes, energierepen en lekkere snacks voor onderweg. 

Een mens moet per dag minimaal twee liter water drinken. Als je je aan het inspannen bent, ben je ook veel aan het zweten. Dan is het zeker belangrijk om voldoende water te drinken. Hiermee voorkom je dat je straks uitgedroogd langs de route ligt. 

Bestudeer je wandelroutes goed

Voordat je je vakantie boekt, kijk je natuurlijk al even wat voor wandelroutes er in dat gebied zijn. Kijk ook goed wat je per dag te wachten staat en bereid je hierop voor. Dit voorkomt dat je voor onverwachte verrassingen komt te staan tijdens je wandeling. Zit er bijvoorbeeld een riviertje op de route, dan weet jij precies hoe je die kan oversteken.

Zo, nu ben jij klaar voor je komende wandelvakantie. Alvast veel plezier gewenst en veel succes!

Hoe beoordeel je dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Volg ons op YouTube en Win!

Klik op onderstaande knop 👇