Er zijn verschillende soorten en manieren van reizen. Zo kun je backpacken, je kunt gebruik maken van hotels, je kunt reizen met een camper(bus) of caravan en zelfs wandelend of fietsend reizen.

Wij zijn sinds 16 september op pad met onze camper, voor een reis door Europa. We willen twee jaar reizen, maar wie weet wat de reis ons brengt. Op een avond in maart 2018 kwam het ter sprake dat we, heel toevallig, allebei wel eens dachten om huis en haard te verkopen en op reis te gaan.
Een paar maanden hadden we het bijna elke dag over dit idee, en hoe we dit werkelijkheid zouden kunnen maken, voordat we in december van datzelfde jaar besloten om ervoor te gaan.

Camper of camperbusje?

We wisten nog niet of we zelf een camperbusje wilden gaan maken of dat we voor een camper zouden gaan, ook dachten we na om eventueel te gaan reizen met auto en caravan. In augustus 2016 zijn we naar Australië geweest waar we hebben gereisd met een camperbusje, hier kwam het idee vandaan om zelf een camperbusje te maken en daarmee te reizen.

Voor- en nadelen

 Voor ons hadden alle drie de opties plus- en minpunten, natuurlijk zijn dit onze persoonlijke voorkeuren. Dit zijn de punten die wij hadden, en die ons hielpen een beslissing te maken:

 

Camperbusje

Voordelen
  • Compact
  • Relatief licht in gewicht
  • Relatief kort in lengte
  • Naar wens in te bouwen
  • Verbruikt minder brandstof
  • Relatief laag
Nadelen
  • Veel kluswerk
  • Wij zijn geen klussers
  • Geen klusruimte aanwezig
  • Weinig tijd om te klussen
  • Geen kennis van busje bouwen
  • Stahoogte binnen
  • Wel of geen vast bed?
  • Minder ruimte binnen dan camper
  • Schuin weglopende wanden

Caravan

Voordelen
  • Compact
  • Licht
  • Kort
  • Auto kan apart gebruikt worden
  • Verbruikt minder brandstof
  • Goedkoper
  • Weinig aan te klussen
Nadelen
  • Altijd loskoppelen van auto
  • Stahoogte binnen
  • Geen vast bed
  • Weinig tijd om te klussen
  • Nieuwe auto aanschaffen
  • Twijfelachtig of je camperplaatsen mag gebruiken

Camper

Voordelen
  • Ruim
  • Vast bed
  • Garage
  • Weinig aan te klussen
Nadelen
  • Zwaar
  • Vaak duurder in aanschaf
  • Afmetingen, zowel lengte als breedte

Onze keuze

Op YouTube en het camperforum kwamen we veel mensen tegen die zelf hun camperbusje bouwden. Hiermee is het mogelijk alles naar eigen wens te maken en in te richten. Dit leek ook ons heel erg leuk om te doen. Bovendien zijn (oudere) busjes vaak relatief betaalbaar. We zochten ernaar via Marktplaats, andere tweedehands aanbieders, en via de overheid. Na een tijdje speuren op internet kwamen we weinig busjes tegen met de juiste stahoogte binnen (H3). We wilden een goeie stahoogte voor Allard, die 1.93m lang is, zodat hij rechtop kan staan. Toen begonnen we al te denken aan campers, maar ook daar moesten we goed kijken naar de stahoogte binnen. We besloten om toch niet voor een camperbusje te gaan, omdat we eigenlijk geen ruimte hadden om goed te kunnen klussen en ook niet de mensen zijn om lang aan een klusproject te werken, hoe leuk ook. Ik (Nienke) voelde niet zo veel voor een caravan en toen begon onze zoektocht naar een camper.

Toen we de keuze voor een camper hadden gemaakt waren we er nog niet, in campers heb je namelijk ook verschillen. De soorten campers zijn:

  • Integraal
  • Half integraal
  • Alkoof
  • Camperbusje

Voor ons viel de camperbus dus eigenlijk meteen al af, omdat we net als met het zelf verbouwen van een busje, de stahoogte te laag was.
Nadat we honderden campers bekeken hadden online, vonden we dat we ook campers moesten bezichtigen in het echt, om de ruimte daadwerkelijk te kunnen zien en voelen. We hadden wat campers gezien op internet en zijn toen naar de dealers gereden.

We hadden een paar flinke afknappers, maar kwamen er achter dat een integrale camper goed bij ons past. Op deze manier hebben we meer leefruimte omdat de stoelen kunnen draaien en de cabine één geheel vormt met de woonruimte. Dit in tegenstelling tot een half-integraal of alkoof, waarbij de (smallere) cabine van de bestelbus nog aanwezig is. We wilden graag een camper met een grote en hoge garage, en een vast bed erboven. We keken naar campers waar geen (extra) hefbed voorin zit maar kastjes voor meer opbergruimte en minder kilo’s.

Na een tijdje hadden we een mooi exemplaar op Marktplaats gespot die we wilden bekijken. Ook hadden we een andere camper gezien, eveneens zonder hefbed maar met een lagere garage en een frans bed. Een frans bed had niet onze voorkeur, maar we wilden het toch bekijken. Na een telefoontje naar de dealer bleek dat onze eerste keuze net verkocht was. Toen besloten we om te gaan kijken naar onze tweede optie.

Tijdens het kijken waren we niet meteen verliefd op de camper, maar nadat we even hadden gepraat met de medewerker en we nog voor een tweede keer instapten begonnen we toch de voordelen in te zien van dit model. De camper had veel ramen omdat er een laag frans bed in zat, kastjes in plaats een hefbed en draaibare stoelen voorin. Bovendien was de camper met 5,99 meter relatief kort voor een camper. De camper had een open gevoel en er kwam veel licht naar binnen.  Na een proefrit, een tweede bezoek aan de camper, een externe keuring en een paar toevoegingen aan de camper zijn we campereigenaren geworden!

Onze camper heeft een lediggewicht van 2850 kilo, een lichte camper had sterk onze voorkeur omdat we ermee wilden rijden met rijbewijs B. Een andere verkoper probeerde ons een camper met een lediggewicht van 3290 kilo te verkopen onder het mom dat campers wel meer gewicht kunnen hebben. Dit klopt in sommige gevallen inderdaad, maar om met camper te rijden die meer weegt dan 3500 kilo moet je in het bezit zijn van rijbewijs C, moet de camper gekeurd worden voor 3500 kilo en meer, en moet de camper ook gebouwd zijn om meer dan 3500 kilo te kunnen dragen en dat is zeker niet altijd het geval. Dit proces wilden wij niet door en daarom keken wij naar een camper met een lediggewicht onder de 3000 kilo. Omdat er nog vele kilo’s bij moesten om voor langere tijd in de camper te wonen was 2850 kilo een prettig begin. Voor we begonnen aan onze reis zijn we naar de weegbrug gegaan om te zien wat het totale gewicht was en waren blij om te zien dat we volledig beladen ook nog onder de 3500 kilo zaten. In Nederland zijn ze redelijk coulant wat betreft het rijden met een te zware camper maar in het buitenland is dit niet altijd het geval.

We hebben een paar aanpassingen laten doen en zelf gedaan, zoals twee zonnepanelen (totaal 300Wp) op het dak, twee grote huishoudaccu’s, vier USB poorten en één 220V aansluiting. We hebben de camper gepersonaliseerd door een paar kastdeurtjes om te toveren in prikborden voor leuke foto’s en omdat slapen één van de belangrijkere dingen in het leven is hebben we bij Q-matras een nieuw matras op maat laten maken. Daarnaast hebben we alle lampen vervangen voor ledlampen zodat we minder stroom verbruiken en makkelijker ‘off-grid’ kunnen staan.
Inmiddels zijn we alweer ruim drie weken op reis en bevalt de camper ons zeer goed!