In onze vorige blog vertelden we hoe we ons hebben voorbereid op onze reis door het kiezen van de juiste camper. Dat waren niet onze enige voorbereidingen, er stond nog veel meer op onze lijst. We krijgen wel eens de vraag over hoe wij ons voorbereid hebben op onze reis, en we willen graag onze ervaringen delen.

Het begint natuurlijk met een idee, of een droom. Zoals we in onze vorige blog beschreven kwam op een avond heel toevallig ter sprake dat het ons beide wel gaaf leek om ons huis te verkopen en voor een tijdje te gaan reizen. Bij ons nam dit al gauw de vorm aan om met onze hond in een camper door Europa te reizen. In december 2018 besloten we onze droom werkelijkheid te maken.

Daarna kwam de vraag – hoe gaan we dit betalen? Wij dachten na over deze opties:

  • Het huis verkopen
  • Het huis verhuren
  • Sparen
  • Werken op afstand

We wilden eerst in september 2020 vertrekken, en hadden dan twee jaar de tijd om geld te sparen. We hebben beiden erover nagedacht om op afstand te gaan werken, maar wij hadden op dat moment niet de werkgevers waarbij dat kon. We besloten om ons huis te verkopen, omdat we het huis niet mochten verhuren bij onze hypotheekverstrekker, en met het geld dat we terugkregen van het aflossen en eventuele winst te gaan reizen. Met onze droom binnen bereik, wilden we deze zo snel mogelijk werkelijkheid maken. Wij zijn gaan rekenen hoeveel geld we theoretisch zouden hebben als we eerder weg zouden gaan. We kwamen erachter dat het helemaal niet zo gek er voor stond en we de vertrekdatum naar voren konden trekken naar januari 2020 en even later zelfs naar september 2019. Hier hebben we even ons hoofd over moeten breken, want we wilden wel weten of we dat konden betalen. Na wat research vonden we dat we met de verkoop van het huis en ruim een jaar flink sparen er wel moesten komen.

Om zoveel mogelijk te kunnen sparen dachten we na over hoe we dit het beste konden doen. Het helpt sowieso om zo’n 10% van je inkomen elke maand opzij te zetten, zo heb je een regelmatige groei van je spaarrekening. Daarnaast gingen we kijken naar ons uitgaven patroon, en wilden hier flink in gaan snijden. Dit paste goed bij onze visie op onze toekomstige levenswijze omdat we minder spullen willen hebben en daarmee ook niet steeds nieuwe spullen bij willen kopen. Het was voor ons een nieuw en prettig besef dat spullen ons niet per sé gelukkig maakten. We voelden ons de laatste maanden vaak overweldigd door alle spullen die we hadden. Vreemd genoeg is het afscheid nemen van spullen niet altijd makkelijk. Maar toen de spullen eenmaal uit huis waren gaf ons dat een veel prettiger gevoel. Ook merkten we dat het geluksgevoel van iets nieuws kopen eigenlijk maar van korte termijn was en daarna snel wegebde.

We wilden ons huis rond april/mei in de verkoop hebben, we hoopten met deze markt dat het huis snel verkocht was zodat Nienke haar baan eind mei kon opzeggen. Nienke had een opzegtermijn van drie maanden, en kon dan 1 september uit dienst. Allard had een opzegtermijn van één maand en kon in combinatie met opgespaarde vakantie dagen werken tot 13 september en in dienst blijven tot 1 oktober.

Met de beslissing om ons huis te verkopen kwam automatisch de grote klus om de hoek kijken, namelijk het leeghalen van ons huis. Wij woonden in een rijtjeshuis en we waren verbaasd over hoeveel spullen je bewaard waar je eigenlijk niets meer mee doet. De vuistregel voor ons was om spullen die we het afgelopen jaar niet hadden gebruikt te verkopen, weg te geven of weg te doen. We hebben in de tijd naar september veel gebruik gemaakt van Marktplaats en daar zoveel mogelijk op verkocht zodat we onze spaarrekening nog wat extra konden spekken. We hebben grote spullen zoals een sidetable en salontafel via Marktplaats verkocht maar ook kleine dingen zoals een oude camera, kampeerspullen en oud speelgoed. We hebben veel mensen blij gemaakt door ze te laten neuzen in onze boekenkast en onze planten kregen een tweede leven te geven bij een vriendin. Spullen die we eigenlijk niet meer konden verkopen doordat ze al veel gebruikt waren hebben we op Marktplaats gezet om gratis opgehaald te worden en dat bespaarde ons een ritje naar de kringloop of naar de stort. Kleding dat we niet meer gebruikten hebben we naar kledinginzamelpunten gebracht of eveneens naar de kringloop. We vonden het geen fijn idee om spullen naar de stort te brengen, we wilden zoveel mogelijk spullen tweede leven geven, en we zijn blij dat we maar een aantal spullen echt hebben weggegooid. We hebben naast opruimen ons huis ook nog een kleine opknapbeurt gegeven door de kozijnen en de trap te verven, en de vloer opnieuw in de olie te zetten.

Afbeelding 2 4
De vloer in de was gezet

Het huis hebben we razendsnel verkocht. Maandag stond het op Funda, en vrijdag was het al verkocht. Dat was het eenvoudige deel, daarna moest namelijk alles wat we hadden, gesorteerd en opgeruimd worden. We besloten om bijna alles uit ons huis weg te doen en alleen maar wat essentiële dingen te bewaren. Wij mochten gelukkig onze spullen bij familie stallen, maar je kunt ook kiezen voor een opslagruimte.  Wij hebben een paar meubels bewaard, ons bestek en servies, en persoonlijke spullen bewaard. Het klinkt als weinig, en dat is het eigenlijk ook, maar toch nemen al die spullen ook gauw 20 dozen in gebruik. Door ons rigoureuze opruimschema van ons huis woonden we op een gegeven moment alleen nog maar in onze keuken. Alle kamers werden leger en leger, en de woonkamer veranderde langzaamaan in een opslagruimte voor spullen die naar de kringloop of opslag gingen.  

Ondanks dat we een mooie camper hadden moesten er nog wel wat dingen worden aangepast. Zo hebben we alle verlichting omgebouwd naar LED, extra stroompunten aangelegd, een dakluik met ventilator ingebouwd en de camper iets persoonlijker gemaakt. Daarnaast moesten we ook voor de reis nog het één en ander regelen. Zo hebben we meerdere (reis)verzekeringen afgesloten, heeft de camper een beurt en controle gehad voor zowel de motor als de bovenbouw, een last-minute APK keuring en gezorgd dat alles rondom paspoorten, rijbewijzen, pinpassen en dergelijke up-to-date waren.

Klussen Aan De Hymer
Klussen Aan De Hymer

En dan… dan ben je ineens klaar voor vertrek. ’s Morgens hadden we de overdracht van ons huis, daarna namen we afscheid van familie waarna we klaar waren om weg te rijden. Toen we daadwerkelijk weg wilden rijden bleek de koelkast het niet meer te doen. Dit gooide bijna roet in het eten op onze vertrekdag. We leerden zo al snel dat we moeten denken in oplossingen en met een stukje hout en wat duct-tape kregen we de koelkast weer aan de praat. We hebben onderweg een nieuw onderdeel gekocht om later te kunnen vervangen. Door deze problemen waren we ’s avonds nog steeds in Nederland maar dat mocht de pret niet drukken want onze reis was officieel begonnen.

We zijn alweer ruim 8 weken onderweg, en wij vinden het heerlijk dat we niet vastzitten aan een huis in Nederland en genieten momenteel nog volop van de vrijheid die het werkloze bestaan ons biedt. We denken dat we in de toekomst misschien wel willen werken, maar of dat bijvoorbeeld seizoenswerk zal zijn of werk zal zijn waar we voor zijn opgeleid zien we dan wel. Het is heerlijk om mogelijkheden te verkennen, en te zien wat er op je pad komt – zoals het schrijven van deze blog!

In onze volgende blog vertellen we meer over onze avonturen tijdens onze reis, stay tuned!
Laat ook vooral hieronder weten wat jullie van ons verhaal vinden. Dat vinden we ontzettend leuk om allemaal te lezen.