Op vakantie met een elektrische auto, voor ons de eerste keer, spannend! Welke uitdagingen komen we onderweg tegen en hoe lossen we die op. Natuurlijk hebben we ook leuke activiteiten gedaan. Je leest en ziet het allemaal in dit artikel.

Natuurhuisje

Als eerste zijn we begonnen met het uitzoeken van een natuurhuisje via natuurhuisje.nl. We konden gemakkelijk selecteren op de datum van onze vakantie. Daarnaast was het ook makkelijk om direct de omgeving te kunnen zien om zo een beetje een indruk te kunnen krijgen van wat er allemaal te doen is.  Er zijn zoveel mogelijkheden waarop je kunt filteren dat er altijd wel een geschikte accommodatie te vinden is. Voor ons in ieder geval het startpunt van onze vakantieplanningen.

Hou je van een natuurlijke omgeving en wil je niet in een vakantiepark zitten, bekijk dan zeker eens de mogelijkheden op natuurhuisje.nl. Lees ook zeker onze complete natuurhuisje.nl review.

Chalet La Charmille

Onze keuze was uiteindelijk gevallen op chalet La Charmille. Dit omdat er voldoende ruimte was voor minimaal 3 personen. Daarnaast niet geheel onbelangrijk zou er in de buurt een oplaadpunt zijn volgens de eigenaren van het chalet. 

Er is een ruime woonkamer met een mooi uitzicht op de bossen. In de woonkamer staat een houtkachel en een gasradiator, dus koud zul je het niet krijgen. 

Ik vond dit chalet een nostalgische uitstraling hebben. Het leek wel alsof we terug waren in grootmoeders tijd. Wel ben je van alle gemakken voorzien. 

Chalet La Charmille

Vlakbij is een klein speeltuintje met een bankje om lekker te gaan zitten. 

De auto konden we tot bijna aan de voordeur parkeren, wat ook makkelijk voor het in en uitladen is. Helaas was onze 220 volt kabel om de auto op te laden net 1 meter te kort. Niet handig, zeker niet als je laadstress hebt!

Tip: neem altijd een verlengkabel mee om je elektrische auto te kunnen opladen via het stroomnetwerk mocht het ooit van toepassing zijn!

Laadpas

Ik neem aan dat je al een (of meerdere) laadpassen hebt. Zelf heb ik 2 laadpassen en daarmee zou ik overal moeten kunnen laden in Europa. Dat zijn de passen van:

  • E-flux 

Dit is mijn standaard laadpas en hier heb ik dan ook een abonnement voor afgesloten.

  • Shell Recharge

Een voor de zekerheid pas, mocht ik ergens staan waar de E-flux pas niet werkt dan hoop ik dat deze werkt.

Wat ik wel heb gemerkt is dat het heel lastig is om te zien welke pas je waar kunt gebruiken. Ook de kosten voor een bepaalde laadpas bij een laadpaal zijn onduidelijk. Pas als je begint met laden zie je de prijs. Nu kan ik wel in de app van Chargemap zien wat de prijs zou kunnen zijn, maar dit is toch weer een extra handeling. Dit mag wat mij betreft wel verbeterd worden. 

Tip: Vraag of er mogelijkheden zijn voor het opladen van je elektrische auto bij je bestemming en welke pas geschikt is. Dit kan veel stress voorkomen. Het mooie van natuurhuisje.nl is dat ze een aparte filter hebben voor een laadpaal. Deze ga ik in ieder geval de volgende keer aanvinken.

Apps voor een elektrische auto

Onderweg heb ik verschillende apps getest om te kunnen bepalen wat de beste is voor een elektrische auto om makkelijk oplaadpunten te vinden. Helaas zijn er nog niet zoveel apps die dit standaard hebben dus was ik aangewezen op:

Een gratis app die de kaarten download en je dus offline kunt gebruiken. Eigenlijk dien je voor de elektrische auto en koppeling met Android auto de premium versie aan te schaffen. De eerste 7 dagen zijn gratis, daarna betaal je € 19,99 per jaar. Ik heb de premium versie aangeschaft om de app nog verder te testen. 

Wat ik al wel gemerkt heb, is dat de GPS niet echt goed werkt en de app mij regelmatig niet goed kan volgen. 

Een groot pluspunt is dat je direct kan zien hoever je van een laadpunt af ben. Dit moet ik nog verder testen omdat de app ook laadpunten bij bedrijven laat zien. Op de kaart kun je niet direct zien of een laadpaal bezet is. Hiervoor moet je op de laadpaal klikken om de beschikbaarheid te zien.

Chargemap is niet echt een navigatie app maar geeft wel aan waar alle laadpalen zijn. Via de app kun je dan navigeren naar een laadpaal door een van je geïnstalleerde navigatie apps te kiezen. Dit kan Google Maps, Waze of bijvoorbeeld Cygic zijn. 

Het handige aan de app is dat je reviews achter kan laten en kunt zien of de laadpaal al bezet is of niet. Ook handig zijn de verschillende kleuren van de laadpalen die dan corresponderen met hoe snel je kunt opladen. Paars is snel 😉

Over het algemeen vind ik beide apps redelijk werken. Het kost best wat moeite om de juiste laadpaal te vinden bij een auto. Vooral in de omgeving waar wij op vakantie waren was het maar dun bezaaid met de laadpalen waardoor het een enorme puzzel was om ervoor te zorgen dat je altijd voldoende geladen bent.

Laadstress

En dan kom ik direct bij een grote ergernis aan wat ik had in de vakantie: laadstress

Ik was in de veronderstelling dat we onze auto op konden laden bij de supermarkt in het dorpje in de buurt. Toen we daar aankwamen zagen we dat deze nog vrij was, maar de vreugde sloeg snel om toen we zagen dat deze defect was! 

En nu? Eerst maar even boodschappen gedaan en daarna in de app gekeken waar we konden laden. Oef… zoveel laadstations waren er niet. Er waren er wel een paar in de buurt, maar dat waren geen snelladers en dus moesten we daar minimaal 4 tot 5 uur blijven staan. Dan terug naar het huisje en een plan de campagne maken.  

Uiteindelijk een fastcharger gevonden die ruim 25 kilometer verderop was. Aangezien het een bergachtige omgeving is zeker een half uur rijden. Er zat alleen niets anders op, dus daar naartoe gereden en de auto weer opgeladen tot 100%. Dit laadstation meteen bij de favorieten gezet in de chargemap app. 

op vakantie met een elekstrische auto
Nog maar 22 kilometer actieradius!

Geocaching

Natuurlijk hebben we hier ook een mooie geocaching route gelopen. Dit was een route van 8 kilometer. Omdat het vrij heuvelachtig / bergachtig is wisten we niet of we deze route in één keer konden lopen. Halverwege wilden we zelfs omdraaien omdat we een ontzettend drassig gebied over moesten zonder echte paden. Gelukkig is het wel gelukt: onze zoon was al over boomstammetjes naar de overkant van een riviertje geklommen, waarna wij niet konden achterblijven. Hierdoor hebben we een topdag gehad! De route die we gelopen hebben is: Ruisseaux de Freyneux 1

Natuurlijk hebben we ook hier gekeken of we in de buurt een laadpunt hadden voor de auto; dit bleek er niet te zijn. Gelukkig waren deze caches niet te ver weg waardoor het laden niet noodzakelijk was.

Tip: Bij een elektrische auto is het een beetje anders denken dan bij een auto op dino sap (benzine). Bij een elektrische auto moet je laden wanneer je kunt, bij een benzineauto kun je iedere keer tanken als de tank bijna leeg is.

geocaching

Grotten van Remouchamps

De laatste dag van deze korte (test) vakantie met een elektrische auto zijn we naar de grotten geweest en wel de grotten van Remouchamps. Je moet vantevoren reserveren via een online boeking of via de telefoon. Wij hadden gebeld en konden de volgende dag terecht. De ingang van de grotten zit een beetje verstopt tussen de huizen. Hierdoor waren we er de eerste keer langs gereden. Terug en op zoek naar een parkeerplaats, liefst met een laadpunt!

Ook hier in de buurt was geen laadpunt te vinden. Zelfs niet bij het cultureel centrum met voldoende parkeerplek. 

De grotten van Remouchamps zijn ontzettend mooie grotten waar je ‘vrij’ in rond mag lopen via een route. Het is zelfs toegestaan om foto’s en video’s te maken! De heenweg loopt over 800 meter door spectaculaire zalen en galerijen.

De terugreis is met een bootje over de rivier die door de grotten stroomt, wat deze grotten uniek maakt. Dit is namelijk de langste ondergrondse boottocht van de wereld en is ongeveer 700 meter lang. 

Binnen in de grot is en blijft het altijd rond de 12 graden. Belangrijk is dat je je hierop kleed. Let wel op dat honden niet mee mogen in deze grotten.

Conclusie

Een aantal dingen zou ik de volgende keer wel anders doen, zie de tips die ik in dit artikel gegeven hebt. In Nederland is het bijna geen probleem meer om je auto te kunnen opladen. Ga je echter de grens over, dan is het echt wel even heel goed plannen. Daarnaast zou ik altijd een plan B hebben (zoals een oplaadkabel voor 220 volt en een verlengkabel), mocht er een laadpaal niet werken.

Ik ben benieuwd of jij ook al met een elektrische auto op vakantie bent geweest en hoe jij dit ervaren hebt. Laat het hieronder in de reacties weten.

Hoe beoordeel je dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons ook op sociale media!