In mijn vorige blog: wandelblessure vertelde ik over het ontstaan van mijn blessure en wat ik daarna heb ondernomen. Helaas heb ik nog steeds last van deze blessure, ik had gehoopt dat ik inmiddels weer iets langere afstanden zou kunnen wandelen. Maar dat zit er nog niet in. In deze blog ga ik het hebben over hoe ik tijdens deze periode in conditie blijf. Nu ik een blessure heb, blijf ik als altijd, goed voor mezelf zorgen. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer ik goed voor mezelf zorg, het herstel bevordert. Hier vertel ik wat dat voor mij betekent.

Algemeen geldt bij een blessure dat je kunt blijven bewegen. Daarbij is het belangrijk rekening te houden met de volgende zaken:
• Eet gezond
• Kies een andere activiteit
• Twijfel je of je wel alternatief kunt sporten? Ga langs een huisarts of fysiotherapeut
• Neem de tijd
• Zorg voor rust

Nu ik even geen lange afstanden kan wandelen is het voor mij goed dat ik niet teveel stil ga zitten. Anders is straks de stap om weer te starten met wandelen alleen maar groter. Mijn wandeldoelen zijn erg belangrijk voor me. De route naar die doelen vind ik minder belangrijk. Dus die wil ik gerust wijzigen of aanpassen! Dat moet nu ook wel, deze blessure kan ik niet negeren. Maar is het ook verstandig om niet teveel stil te gaan zitten of kan ik nu beter even helemaal stoppen met bewegen?

Eet gezond

Voor mij betekent het dat (onder normale omstandigheden) een gezond lijf met gezonde geest begint bij goede voeding. Door gezond te eten voel ik me fitter en energieker. Gezond eten betekent voor mij dat ik altijd verse en onbewerkte ingrediënten gebruik, zorg voor een goede balans en afwisseling in mijn voeding en de tijd neem om te koken én te eten. Ook nu ik een blessure heb, blijf ik ook op het gebied van voeding goed voor mezelf zorgen. Het zorgt er niet meteen voor dat mijn blessure verdwijnt, tegelijk zorgt gezonde voeding er wel voor dat ik me goed en energiek blijf voelen. En dat is ook een belangrijke factor in het herstelproces.

Gezond Eten
Gezond Eten
Sport 3
Blijf bewegen

Blijven bewegen & fysiotherapie

Bij blessures is het in het meestal zo dat blijven bewegen het herstel bevordert. Dat geldt ook voor mij. Gelukkig! Al is het wel verstandig te kijken wat ik wel en niet kan. Ik heb dat gedaan samen met de coach die me begeleidt in de sportschool. Daarbij hebben we gekeken naar mijn blessure, wandeldoelen en trainingsschema’s die ik gebruik.
Om mijn onderbenen te ontzien en overbelasting te voorkomen zijn deze schema’s iets aangepast. Nog steeds begin en eindig ik mijn trainingen met een kwartier cardio. Om mijn onderbenen te ontlasten start mijn training helaas niet meer op mijn favoriete stairmaster of de loopband. In plaats daarvan ga ik rustig fietsen. Ook bij de spierkrachtoefeningen laat ik mijn onderbenen zoveel mogelijk rusten. En dat gaat erg goed. Ik sport nog steeds 2 keer per week en als het me lukt nog een keertje extra. Het voelt fijn om te blijven bewegen; het geeft me vertrouwen in een sneller herstel én ik blijf fit en in conditie. Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat lange afstanden wandelen straks ook weer makkelijker op te starten is.
Het leek me ook goed om naar een fysiotherapeut te gaan. Voor mij is het belangrijk dat de blessure helemaal én goed hersteld. In de eerste plaats raadde de fysiotherapeut me ook aan te blijven bewegen, daarbij goed naar mijn lichaam te luisteren en niet over grenzen te gaan. Daarnaast is hij een behandeling gestart om de spanning in mijn spieren te verlagen. Hopelijk met een goed resultaat! Na de behandeling gaan we kijken hoe ik blessures in de toekomst kan voorkomen. En hoe ik het lange afstand-wandelen weer op kan starten.

Neem de tijd en zorg voor rust

Mijn ervaring is dat het bij een blessure belangrijk is om geduld te hebben. (laat dat nou net niet mijn sterkste eigenschap zijn!) Geduld om te herstellen. En dat vind ik best lastig. Ik kan het wandelen ook niet helemaal laten. Af en toe loop ik een klein rondje, omdat ik het zo fijn vind om buiten te zijn. Tegelijk merk ik dat ik daarbij de adviezen van mijn fysiotherapeut en coach niet moet vergeten: goed naar mijn lichaam luisteren, want teveel of te ver kan me een terugslag geven. Ik heb daar inmiddels wel een goede balans in gevonden. Al ben ik ook al eens over de grens gegaan. Maar ik heb gemerkt dat dat niet heel verstandig is. Want daarna kreeg ik meteen weer last van mijn been. Dat was dus een goede les. Nu neem ik rust op dagen dat ik niet sport of een klein rondje loop.

Waar het dus voor mij op neer komt is dat ik tijdens het herstel van mijn blessure een goede balans heb gevonden tussen rust en bewegen. Samen met gezonde voeding en een goede nachtrust zorgt dit ervoor dat ik in goede conditie blijf!

In mijn volgende blog vertel ik over hoe ik motivatie hou nu ik langer dan gedacht last hou van mijn blessure.