Veel van de lezers hebben mij gevraagd hoe moet ik mijn (nieuwe) wandelschoenen kiezen. Dus ik dacht dat het een goed idee zou zijn om een ​​korte tutorial te schrijven over de verschillende soorten wandelschoenen die geschikt zijn voor het wandelen maar ook voor het gebruik in bergachtige gebieden en hoe je het beste je wandelschoenen kunt kiezen. Ik beschrijf hier alle soorten wandelschoenen. Alleen heb ik de schoenen voor alpinisme uitgesloten voor wandelen in de Himalaya of voor bergen boven de 7000 meter. Afhankelijk van de wandeling die je wilt doen en de ervaring die je wilt hebben, moet je de juiste soort wandelschoenen kiezen. De functies die je moet overwegen voordat je wandelschoenen of bergschoenen kiest, zijn:

  • Gewicht
  • Waterdicht
  • Stabiliteit en bescherming
  • Ondersteuning 

Over het algemeen wil ik altijd een waterdichte schoen als ik ga wandelen of de bergen in ga, om me een goede bescherming te bieden. De ondersteuning en het gewicht dat ik kies, zijn afhankelijk van het soort gebied waar ik naartoe ga. Wandelschoenen zijn onderverdeeld in categorieën (A, B, C en D) en vervolgens in subcategorieën (1,2,3, enz.). A1 zijn de eenvoudigste en lichtste schoenen, terwijl D2 de zwaarste en meest technische wandelschoenen zijn die hier worden beschreven. Laten we beginnen met de informatie over het kiezen van wandelschoenen!

Categorie A – Wandelschoenen

Categorie A wandelschoenen zijn gewoon sportschoenen die een beetje meer bescherming bieden dan gewone hardloopschoenen, omdat ze dikkere zolen en extra vulling hebben om de voeten tegen de ruwe grond te beschermen. Trailschoenen en wandelschoenen worden ingedeeld in categorie A. Zelfs sandalen met goede zolen worden in deze categorie ingedeeld. Dit soort schoenen kan alleen worden gebruikt als de paden goed worden onderhouden en over zacht terrein. Wandelschoenen van categorie A worden niet aanbevolen voor langere wandelingen of trekking in de alpen. Dit soort schoenen heeft een structuur die goede ondersteuning biedt tijdens een wandeling, hoewel het model over het algemeen niet hoger is dan je enkel. Alleen in de zomer, voor eenvoudige dagtochten, kunnen schoenen van categorie A als een goede optie worden beschouwd. Van subcategorie 1 tot 3 zie je de verschillen in categorie A wandelschoenen. Deze soorten wandelschoenen zijn perfect voor je dagelijkse leven in de stad en tijdens het reizen. Als je buiten de gebaande paden bent, hebben ze een Vibram®-zool die je helpt met grip en een Gor-Tex®-membraan waardoor deze schoen waterafstotend is. Voor trekking in de Alpen zijn ze prima voor zomerwandelingen van een dag en als je ervaren bent wandelen in een bergachtige omgeving. Trailrunning wordt steeds populairder in Europa. Veel mensen beginnen aan deze activiteit en je kunt mensen vinden die met dit soort schoenen rennen, zelfs boven de 3000 meter. Sommige mensen wandelen het liefst in deze schoenen, maar je moet heel ervaren zijn in de bergen om deze schoenen te gebruiken.

Categorie B – Middelzware schoenen

De typische middelzware of categorie B schoenen zijn de typische wandelschoenen die worden gebruikt tijdens onze wandelingen. Deze schoenen zijn bedoeld voor ruige paden en voor off-trail wandelen in de hoge bergen. Deze wandelschoenen hebben betere ondersteuning helpt zeker bij meerdaagse wandelingen waarbij enkelbescherming van groot belang is. De zool en de algemene constructie zijn minder flexibel dan de A-klasse maar niet volledig stijf. Dit model reikt tot over de enkel. Deze wandelschoenen zijn redelijk goed voor alle soorten wandelingen. Bij het beschrijven van alle subklassen kijken we naar de details van de moeilijkheid van je wandeling, zodat je je wandelschoenen beter kunt kiezen. Deze trekkingschoenen zijn het instapniveau voor een huttentocht. Het terrein zou redelijk zacht en niet extreem ruw moeten zijn. Deze schoenen hebben in principe vergelijkbare kenmerken als hardloopschoenen, maar met een meer beschermde enkel. We raden deze optie aan voor een moeilijkheidsgraad van 1/5 heel gemakkelijk. Deze schoenen zijn behoorlijk goed voor het grootste deel van de trekking die je in bijvoorbeeld de alpen zult doen. Ze hebben een Gor-Tex®-membraan en de zool is hard genoeg, zodat je niet elke steen voelt die je tegenkomen tijdens je wandelingen.Ze bieden goede bescherming voor de voeten.

Categorie C – Off-trail wandelschoenen

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze wandelschoenen ontworpen en bedoeld voor ruw terrein. Ze hebben functies verstevigde neus, robuuste zolen en bieden extra schokabsorptie. Binnenmembranen bevatten vaak Gor-Tex® of andere multifunctionele materialen. Sommige varianten zijn compatibel met stijgijzers voor bergsport. Ze hebben een stevigere constructie en moeten dus worden ingelopen voordat ze op het ruige terrein van een wandelpad kunnen worden gedragen. Om letsel aan de voeten en enkels te voorkomen, moeten ze voldoende worden gedragen om comfortabel en veilig rond de contouren van de voeten te passen. De constructie van deze schoenen is bedoeld om maximale ondersteuning en schokabsorptie te bieden, terwijl deze waterbestendig / waterdicht en ademend blijft. Het verhoogde gewicht en de stijfheid van deze schoenen is in het begin zeker wennen en vraagt wat geduld en training. Deze wandelschoenen zijn licht maar nog steeds behoorlijk technisch. Ze zijn speciaal ontworpen voor via ferrata en alpine traverse routes. Voor trekking zijn ze geschikt en comfortabel. Uitstekend voor de moeilijkste trekking (4/5 moeilijk en 5/5 zeer moeilijk) boven 3000 meter en waar een uitstekende grip vereist is. Misschien een beetje te zwaar voor een dagwandeling of een gemakkelijke zomerwandeling, maar deze wandelschoenen zijn zo comfortabel en beschermend voor je voeten en enkels dat je geneigd bent om ze onder alle omstandigheden te gebruiken. Als je problemen hebt met je enkels en heel goede enkel ondersteuning nodig hebt, zijn dit de juiste wandelschoenen. Dit zeer hoge model biedt de beste bescherming voor je enkel.

Categorie D – Bergschoenen

Dit zijn de wandelschoenen die je zou gebruiken om onder andere grote bergen in Europa  te beklimmen. Ze worden vaak gebruikt in combinatie met stijgijzers en hebben meestal speciale bevestigingspunten aan de zool en aan de achterkant van de schoen voor het vastzetten van de stijgijzers. De zolen zijn erg stijf en ze zijn meestal erg warm omdat ze ook in de winter in hoge bergen zijn bedoeld. Deze schoenen werken het beste voor ijsklimmen, maar zijn begrijpelijkerwijs ongemakkelijk voor lange wandelingen. Dit is de reden waarom gewoonlijk tijdens bergexpedities categorie A-schoenen worden gebruikt om de berg waar je gaat klimmen te naderen. Bergschoenen hebben extra isolatie ter bescherming tegen lagere temperaturen.Ze zijn bedoeld om te worden gedragen voor bergbeklimmen in de ruigste wandel omstandigheden die je je maar kunt voorstellen. Deze bergwandelschoenen zijn in dit geval eigenlijk geschikt voor bergbeklimmers met de semi-automatische stijgijzers. Ze zijn behoorlijk warm en geschikt voor pieken van ongeveer 4000 meter. Als je de Mont Blanc of Gran Paradiso wilt beklimmen, zijn dit het soort schoenen dat je nodig hebt. Voor onze trektochten zijn ze echt te veel. Dit soort schoenen zijn voor semi-professionele mensen die pieken van meer dan 4000 meter beklimmen of ijswatervallen beklimmen in de winter. Maar als je een expert in bergbeklimmen wordt, is dit wat je moet kopen!

Hoe pas je je wandelschoenen

Waarschijnlijk een open deur maar wandelschoenen moeten overal goed passen, nergens (te) strak zitten en ruimte bieden om met je tenen te wiebelen. Pas ze aan het einde van de dag (dan zijn je voeten opgezwollen) en pas ze met de sokken die je van plan bent te dragen tijdens je wandelingen.

Ken je maat.

Het is het beste om de lengte, breedte en booglengte van je voet te laten meten. Je kunt ook de lengte van je voet meten en speciale maattabellen gebruiken om je maat te vinden. Controleer de lengte later door de inlegzolen uit de wandelschoenen te halen en erop te gaan staan; je moet een duimbreedte over hebben tussen je grote teen en het uiteinde van de binnenzool.

Pas aan het einde van de dag wandelschoenen aan.

Je voeten zwellen normaal gesproken een beetje op naar mate de dag vordert. Aan het eind van de dag zal dit dan ook het grootst zijn. Hiermee help je voorkomen dat je wandelschoenen koopt die te klein zijn. Als je orthesen draagt, neem ze dan mee. Ze beïnvloeden de pasvorm van een wandelschoen.

Draag geschikte sokken.

Je eigen sokken helpen je sneller de pasvorm en het gevoel van nieuwe schoenen te beoordelen. Zorg ervoor dat de dikte van de sokken overeenkomt met wat je van plan bent te dragen. En eenmaal op pad, ga wandelen met synthetische in plaats van langzaam drogende katoenen sokken, die je eerder blaren geven. 

Breng wat tijd door in de wandelschoenen.

Maak een wandeling door de winkel. Loop de trap op en af. Zoek een hellend oppervlak en loop erop. Bij de betere speciaalzaak hebben ze zelfs een parcour voor je uitgezet.

De volgende “pas problemen” kun je meteen het beste doorgeven.

Je wilt geen vreemde bultjes of naden voelen, of druk op de voorvoet, noch tenen die het uiteinde van de schoenen aanraken wanneer je op een helling staat. Als de schoenen stevig zijn geregen en je nog steeds ruimte boven je voet voelt, is het volume van de schoen verkeerd.

Verander je strikstrategie.

De manier waarop je je wandelschoenen strikt, kan de pasvorm veranderen. Zie ons artikel over wandelschoenen strik stips om je pasvorm te verbeteren.