Wandelschoenen strikken om pijn te voorkomen

Je veters strikken een dagelijkse bezigheid waar je amper over na denk. Jij hebt waarschijnlijk net als mij ook je strikdiploma behaald. Echter zijn er situaties waarin het veranderen van de manier waarop je je veters strikt een opluchting kan geven. Met de juiste vetertechnieken is veel te bereiken om voetklachten te voorkomen.

In dit artikel behandelen we de meest voorkomen manieren om je wandelschoenen opnieuw te strikken om bepaalde ongemakken te helpen verlichten:

Let op: Ik wil je wel graag laten weten dat de hier beschreven striktechnieken geen vervanging zijn voor een schoen met de juiste pasvorm. In de eerste plaats moet je altijd gaan voor een schoen met de juiste pasvorm. Hoe je een goede wandelschoen uitzoekt heb ik in een vorig artikel geschreven.

De overhand knoop

De meest gebruikte (standaard) manier.
Dit is de meest voorkomende manier om spanning onder een knoop te leggen. Je hebt het waarschijnlijk net als ik geleerd toen je je schoenen leerde strikken. Kortom, je neemt de twee veters, kruist de een over de ander, maakt een lus onder de X die je zojuist hebt gemaakt en trekt de uiteinden van elkaar weg. Dit creëert een lus die al je veters op zijn plaats houdt eronder en je knoopt het af zoals je wilt. Deze techniek wordt standaard gebruikt als je geen pijn hebt.

De knoop van de chirurg

Om te voorkomen dat je hiel omhoog komt
De knoop van een chirurg bereikt hetzelfde doel als de bovenhandse knoop, maar is een beetje veiliger. Kortom, je maakt een bovenhandse knoop en maakt een lus eronder nog een keer. De extra lus zorgt voor meer wrijving en meer wrijving houdt meer spanning vast. Dit is een zeer veilige en betrouwbare optie als je de spanning onder de knoop wilt vergrendelen. De knoop van de chirurg kan ook worden gebruikt tijdens het strikken na een lus rond iedere haak, wees voorzichtig en zorg ervoor dat je voldoende ruimte laat tussen elke knoop om te voorkomen dat de bloedcirculatie verminderd.

Wat het doet:
Dit is een zeer veilige knoop die wordt gebruikt in een aantal van de onderstaande mogelijkheden.

Gebruik deze strikmethode als:

  • Je veters blijven los gaan
  • Je wandelschoenen hebben de neiging om los te raken tijdens het wandelen
  • Je gebruikt een hielvergrendeling (hieronder)

Raam strikken

Bovenkant voet druk verlichten
Als je je wandelschoen goed hebt gestrikt kan het wel eens voorkomen dat je een knelpunt of drukpunt krijgt op de bovenkant van je voet. Dit knelpunt kunnen we verlichten door er een ‘raam’ omheen te maken. Dit doe je door veters los te maken tot onder het punt waar je het drukpunt voet. In plaats van direct weer te kruisen, ga je nu eerst recht omhoog en daarna kruis je de veters weer. Je ziet nu een soort raam ontstaan waar het drukpunt zit.

Nu je weet hoe je wandelschoenen op verschillende manieren kunt strikken, of zelfs op de manier die je nodig hebt, kun je erop vertrouwen dat je wandelschoenen je net zoveel comfort blijven geven als zou moeten. En als je alles hebt geprobeerd en je wandelschoenen zijn nog steeds ongemakkelijk dan heb je waarschijnlijk niet de juiste schoenen aan.

Wat het doet:
verlicht de druk op je voeten.

Gebruik deze strikmethode als:

  • Je voelt druk of ongemak op de bovenkant van je voeten
  • Je een hoge wreef hebt

Teen verlichting knoop

Om je tenen te ontlasten
Als je tenen platgedrukt aanvoelen, kun je deze oplossen toepassen. Je kunt de teendruk verlichten door je wandelschoen volledig los te maken, dan opnieuw te rijgen, alleen sla je nu de onderste oogjes over en begint bij de tweede en zo omhoog.

Wat het doet:
geeft tijdelijke verlichting als je tenen of eeltknobbels pijn beginnen te doen.

Gebruik deze strik methode als:

  • Je tenen pijn doen je tijdens een wandeling
  • Je eeltknobbels hebt
  • Je wandelschoenen te strak over je tenen zitten

OPMERKING: Als je tenen altijd pijn doen in je wandelschoenen, heb je misschien niet de juiste schoenen aan. Probeer eerst dunnere sokken aan te trekken, en als dit niet helpt, is het misschien tijd om in een nieuw paar te investeren.

Hielvergrendeling strik

Fixeren van je hiel
Zorg ervoor dat je hiel zo ver mogelijk tegen de achterkant van je schoen zit.
Zoek het punt aan de voorkant van je enkel waar je voet je been ontmoet en identificeer waar dit zich op je schoen bevindt.
Strik je schoenen zoals gewoonlijk tot dit punt en knoop vervolgens een chirurgische knoop (zie hierboven)
Leid de veters naar de volgende haak om de knoop af te sluiten en de strik vervolgens nog een chirurgische knoop.
Werk zoals gewoonlijk tot aan de bovenkant van de schoen.

Wat het doet:
Vergrendelt je hiel in de achterkant van de schoen om voetbeweging in de schoen te voorkomen.

Gebruik deze veter als:

  • Je krijgt hielblaren
  • Je hiel komt uit je laars
  • Je tenen slaan tegen de voorkant van je laarzen als je bergaf loopt

Heb jij nog een goede tip om eventuele pijnlijke voeten te verlichten door een manier van strikken? Laat het dan hieronder weten en we zullen deze methode natuurlijk ook gaan toevoegen.